اصول رام و دستی کردن طوطی ها  

 

اگر شما در کارهایتان آدم عجولی هستید و صبور نیستید اصلاً طوطی وحشی نخرید چرا که رکن اساسی اهلی کردن طوطی وحشی داشتن صبر و حوصله بسیار فراوان است.اگر طوطی وحشی توسط یک فرد بی حوصله خریداری گردد مدت اهلی شدن آن طولانی تر می شود.هر قدر شما در روند رام کردن طوطی وحشی با احتیاط و مهربانی بیشتری در کمال صبور بودن عمل کنید طوطی کمتر می ترسد و کمتر اذیت می شود.

به خاطر داشتن این نکته مهم که طوطی که خریده ایم در صورت نگهداری صحیح و رعایت اصول بهداشتی عمری کمتر از عمر خودمان نخواهد داشت،باعث می شود که دست از عجله برای اهلی کردن آن برداریم.عجله و رفتار خشن روند اهلی کردن طوطی وحشی را به عقب می اندازد و بالعکس صبر و حوصله و ملاطفت و مهربانی این روند را به جلو می اندازد.با گذشت زمان در صورتی که بدینگونه عمل کرده باشیم مدت سه الی چهار ماه می کشد تا طوطی از حالت وحشی در آید و اهلی گردد و شما را به عنوان دوست خود بپذیرد. حال ممکن است یک طوطی زودتر و دیگری دیرتر رام گردد. در واقع بعد از دو ماه طوطی وحشی به شما اجازه خواهد داد که با دست به او غذا بدهید،انگشتتان را به منقارش بزنید و فرق سر او را بخارانید و بعد از دو ماه دیگر کاملاً اهلی می گردد به صورتی که روی دست شما خواهد آمد و دیگر گاز نخواهد گرفت.
گاز گرفته شدن در طول مراحل مختلف رام کردن،یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر می باشد.
به هر حال رام کردن اصولی طوطی وحشی، کار مشکلی هست و نیازمند صبر و حوصله و گذشت زمان می باشد.

البته یک سری نکات هست که در کنار مسائلی که گفتم باید حتماً صورت پذیرد،مثلاً تا ده روز اول،فقط برای امور تغذیه سمت طوطی برویم تا کم کم به همه چیز عادت کند یا اینکه ابتدا از پشت میله ها عادتش بدهیم از دستمان غذا بگیرد و بعد از مدتی از داخل قفس با دست بهش غذا بدهیم و نکاتی از این قبیل که بطور جامع و کامل در کتابها و وبلاگها به آن پرداخته شده است ولی
اصل کلی همان داشتن صبر و حوصله فراوان است که نهایتاً منجر به نتیجه مطلوب می گردد.