نام : اسکار

تانک مورد نیاز برای تخم ریزی : حداقل 60 لیتر

نحوه ی تشخیص جنسیت : اسکار نر در قسمت سر غوز بلند تری نسبت به ماده دارد ، هم چنین باله ها و جثه ی نر از ماده بزرگتر است .

 



 

برای تکثیر اسکار ابتدا شما باید تعدادی اسکار نر و ماده به ترتیب با نسبت 4 به 3 در تانک نگهداری کنید تا خود اسکار ها جفت خود را تعیین کنند .

علائم جفت گیری و آماده بودن اسکارها : قفل کردن لب ها در هم که ممکن است آن را با دعوای آنها اشتباه بگیرید که در زمان دعوا آنها به دور هم می چرخند و هر کدام سعی می کند دیگری را گاز بگیرد ولی در هنگام آمادگی برای تکثیر تنها لب ها را در هم قفل کرده و آسیبی به هم نمی رسانند .

در این زمان شکم های آنها مقداری ورم می کند و به تمیز کردن یک سنگ یا گوشه ای از آکواریوم می پردازند . ( در بعضی موارد آبهای سفید رنگی هم از ماهی ماده دفع می شود . )





پس از مشاهده ی علائم بالا جفت مورد نظر را به یک تانک ( حداقل 60 لیتری ) دیگر منتقل کرده و یک سنگ بزرگ ضدعفونی شده در آن قرار دهید تا روی آنها تخم بگذارند . هم چنین در آب تانک به ازای هر 10 لیتر یک قطره متولین بلو و با یک قاشق چایخوری نمک بریزید تا از ابتلای تخم ها به قارچ جلوگیری شود . ( باید آن قدر متولین بلو ریخت تا آب آبی شود . )

 



تذکر : اگر سنگی برای تخم ریزی در تانک قرار ندهید آنها شن ها را به صورت مربعی کنار زده و آنجا تخم ریزی می کنند . بنا براین باید تانک به خوبی شسته شده باشد که آسیبی به تخم ها نرسد .

 

پس از تخم ریزی ، کمتر به تانک آنها نزدیک شده تا موجب اضطراب اسکار ها و خوردن تخم ها نشوید . هم چنین بهتر است غذای پر انرزی و کم حجم تری برای آنها بریزید تا موجب کثیف شدن آب و خراب شدن تخم ها نشود .





تذکر : در زمان کوچک بودن آنها هرگز والدین را با ماهی زنده تغذیه نکنید ؛ چون ممکن است بچه اسکار ها را بخورند .