مرغ عشق از خانواده طوطیان است و مانند اغلب پرندگان زینتی از قاره ی استرالیا به دیگر کشور ها منتقل شده است .مرغ عشق حیوانی اجتماعی است و توانایی های بالایی دارد.این پرنده در رنگهای سبز،آبی،سفید،زرد و مخلوطی از این رنگها در بازار عرضه می شود.این حیوان توانایی تقلید صدا را هم داراست و میتوان به اوصحبت کردن را هم آموخت.اعمال و حرکات عاشقانه ی جفت ها،وابستگی آنها به هم،توانایی دست آموز کردن پرنده،آواز این حیوان،اجتماعی بودن آنهاو... باعث جذب طرفداران زیادی برای این پرنده شده است.


اصول نگهداری

در همه ی حیوانات و مخصوصاً پرندگان نگهداری مطلوب ازآنها به عنوان مهمترین عامل در موفقیت تکثیر نام برده میشود.چه بسا افرادی که عاشق یک پرنده اند ولی بعد از مدتی و عدم موفقیت در تکثیر از آنها دل زده شده و آنها را رها میکنند زیرا (متاسفانه یاشاید هم خوشبختانه)اغلب مخاطبان پرنده گان تکثیر پرنده را هم برای خود خواستارند.
مرغ عشق هم از این قضیه مستثنا نیست چه بسا حدود50 درصد موفقیت در تکثیر این پرنده یا شاید هم بیشتر به عوامل نگهداری آن بستگی دارد.
شرایط نگاهداری مطلوب پرنده:
1-قفس:مرغ عشق حیوانی است که زندگی گروهی را دوست دارد اما باید این نکته را هم یادآور بلشوم که نگهداری جفت ها برای تکثیر باید در قفس های مجزا صورت گیرد در غیر این صورت حتماً در بین جفت ها بر سر عوامل مختلف درگیری و نزاع را در پی خواهد داشت ولی نگهداری جوجه ها در یک قفس نه تنها اشکالی ندارد بلکهبه رشد و بلوغ و تکمیل این پرنده از همه لحاظ کمک میکند.
قفس مرغ عشق ها باید به اندازه ی کافی جادار باشد زیرا مرغ عشق ها حیواناتی بازیگوشند و مدام به اطراف قفس سرک میکشند.برای یک جفت مرغ عشق برای تکثیر یک قفس حدود75×65×90به اندازهی کافی خوب و جادار است.قفس را هفته ای دو بار تمیز و ضد عفونی کنید.
قفس را در محیطی آرام،بدون دود،با دمای مناسب،بدون رطوبت زیاد،طوری که سگ و گربه به قفس دسترسی نداشته باشند و در دید مرغ عشق ها هم نباشند قرار دهید.به طور کلی آرامش و محیط مطبوع را برای آنان فراهم سازید.

2-وسایل متفرقه:در قفس 2 یا سه میله بستگی به اندازه ی قفس قرار دهید.میله ها باید به صورت افقی باشند،در ضمن میله های چوبی ارجعیت دارند.وسایل بازی هم از قبیل آینه و تاب و زنگوله به رشد و تکامل آنها کمک می کند.

مرغ عشق در قفس با وسایل بازی
3- پرواز آزاد: بعد از 7-8 هفته ای که پرندگان در قفس بودند و با آن خو گرفتند میتوانید آنها را آزادانه در اطاق پرواز دهید.
ابتدا در و پنجره ها را ببندید،پرده ها را بکشید طوری که شیشه های صاف معلوم نباشند و جلوه نکنند.بعد وسایل خطرناک مانند بخاری و...را خاموش کنید یا از دسترس پرنده دور سازید.سپس در قفس را باز کنید،بعد از مدتی پرنده ها از قفس بیرون می آیند در اتاق چرخی میزنند و بعد از 20-30 دقیقه درباره به قفس باز میگردند

تغذیه:غذای اصلی پرنده ارزن است ولی دانه های روغنی مثل تخم کتان را نباید در موقع تکثیر فراموش کرد.کاهو،کلم،هویج و میوه های تازه را فراموش نکنید و حداقل در هفته 3بار به مرغ عشق هایتان بدهید.برای باز دهی بهتر هفته ای یک یا دو بارصبحگاه در آب پرنده ها 7 تا 12 قطره مولتی ویتامین بریزید و آن آب را پس از 6 ساعت عوض کنید.
آبخوری های استوانه ای و دانخوری های مخصوص پرنده ها را می توانید از پرنده فروشی ها تهیه نمائید.در ضمن دانخوری را در زیر چوب های قفس و جایی که در معرض کثافات و چلغوز پرنده ها است قرار ندهید.
حمام پرنده:شما میتوانید پرنده ها را هفته ای دو بار حمام بدهید.به این صورت که ضرفی که حدود 5/3سانتیمتر آب دارد و طول آن کمی بزرگتر از طول پرنده ها است را در قفس قرار داده و به آرامی قفس را در نور ملایم آفتاب یا در جایی که آفتاب غیر مستقیم می تابدبگذارید.بعد از مدتی خود پرنده ها به آبتنی و حمام می پردازند.به صحنه ی جالبی به وجود می آید که اگر خواستید میتوانید یکبار در جایی که پرنده شما را نبیند بمانید و این صحنه را ببینید.
دمای مناسب:دمای 18 تا 22 درجه برای پرنده ها خوب است.در ضمن محل مرغ عشق ها نباید تغییرات دمایی زیادی داشته باشد چون این امر به خصوص در مرغ عشق های آماده برای تکثیر تعویق در جفتگیری را به همراه خواهد داشت.محل مرغ عشق ها نیز نبایدحاوی رطوبت زیاد،دود،نور مستقیم آفتاب و... باشند.
نور دهی:در این مورد باید به این نکته توجه داشته باشید که این پرنده مانند اغلب پرندگان با تاریک شدن هوا می خوابد.بنابراین مرغ عشق ها را در جایی قرار دهید که با تاریک شدن هوا،درون آن محل هم تاریک شود.یا می توانید در موقع تاریک شدن هوا اگر چراغی روشن است روی پرنده را با پارچه یا پتوی زخیمی که عبور و مرور هوا از آن ممکن باشد بپوشانید.

به طور کلی خصوصیات و شرایط نگهداری پرنده عبارتند از:

نام:مرغ عشق

نام علمی:Budgerigar

زادگاه:قاره ی استرالیا

رنگ ها:سفید-آبی-سبز-زرد-ابلق

طول بدن:۱۸ساتیمتر

دمای مناسب:۱۸-۲۲

تغذیه:ارزنِِِِِِِِِ ودانه های روغنی ومیوه وسبزیجات

قفس:۷۵*۶۵*۹۰

مکان قفس:آرام و مطبوع برای مرغ عشق

مرغ عشق2

تکثیر مرغ عشق



جوجه مرغ عشق



درباره این مطلب ایمیل های زیادی دریافت کردم که نشان از عدم موفقیت در تکثیر داشت.حتی محمد آقا یکی از خوانندگان همیشگی وبلاگ در ایمیلشان بیان کردند که به علت عدم موفقیت در تکثیر هردو مرغ عشقشان را در جنگل رها کرده بودند و حالا خیلی مایل بودند که مطلب تکثیر مرغ عشق را هرچه زودتر در وبلاگ قرار دهم.ما هم اطاعت کردیم.

اما حالا بریم سر اصل مطلب.من در پست قبلی گفتم که در تکثیر این حیوان شرایط مطلوب نگاهداری از اهمیت ویژه ای برخوردارند.اگر شما شرایط ذکر شده را به طور مطلوب انجام داده اید و در تکثیر ناموفق بودید بهتر است که به نکاتی که خدمتتون عرض میکنم توجه کنید.

نکاتی که باید در جوجه کشی مورد توجه قرار گیرند:

1-نگاهداری مطلوب و صحیح این پرنده(همانگونه که در پست قبلی عرض شد و بر اهمیت آن تاکید کردم)



2-اضطراب و استرس پرنده را به حداقل برسانید:اینجا جاداره به تمام صاحبان فضول و وسواسی این پرنده عرض کنم که احتمال موفقیت شما در جوحه گرفتن خیلی کمه یا اگه این امر تحقق پذیرد با راندمان کمتری خواهد بود.شما باید مکان پرنده را در مکانی مطبوع پرنده قرار دهید(همانگونه که در پست اخیر عرض شد) .سرکشی و نگاه کردن به لانه را به حداقل برسانید.اصلاً دست به لانه نزنید و آن را جابه جانکنید.تمرین و پرواز آزادانه پرنده را هم بهتر است تعطیل کنید.



3-قرار دادن لانه:لانه این پرنده اغلب به صورت مکعب مستطیل است که درون آن به اشیاء اظافی از قبیل پنبه و نخ و تٌل و...نیاز ندارد و پرنده مستقیماً روی کف لانه تخم میگذارد.لانه ها به صورت چوبی و پلاستیکی در پرنده فروشی ها عرضه می شوند.در مکان ورودی لانه باید چوبی قرار داشته باشد تا پرنده برای ورود و خروج وبازدید راحتتر باشد واز آن استفاده کند .کف لانه در مکان تخم گذاری کمی گودتر است.لانه را میتوانید پس از هر سری جوجه کشی تمیز کنید.

نمای لانه مرغ عشق از جلو

4– صداهای محرک:صدای جفت های دیگر و ندای جفتگیری این پرنده ها محرک خوبی برای دیگر خفت ها است.من خودم به صحت این مطلب پی برده ام.شما برای این امر میتوانید دو جفت مرغ عشق را در قفس های مجزا در کنار هم نگاهداری کنید طوری که باعث جنگ و درگیری و حسادت جفت ها نشود.



5-سن:سعی کنید سن پرنده های نر و ماده برای جفتگیری یکسان باشد یا حداقل تفاوت زیادی نداشته باشد.بلوغ این پرنده اغلب به صورت تجربی تشخیص میدهیم که میتوان از رنگ نوک و بینی و هیکل پرنده فهمید.



6- فصل:فصل جفتگیری این پرنده معمولا در بهار وتابستان توام با هوای مناسب و نوردهی بیشتر انجام می پذیرد.



7- نوع و رنگ: پرندگان هم رنگ و هم نوع زودتر جفت میخورند و درضمن نژاد آنها هم تداخل پیدا نمیکند.



8-تقویت: اگر نتوانستید پرنده ها را پس از اطمینان از جفت گیری از پرنده ها تخم بکشید یا تخم ها بی نطفه بودند دادن ویتامین کا به پرنده نر میتواند موثر واقع شود.



9-در آخر هم اگر موفق نبودید می توانید پرنده نر یا ماده را عوض کنید یا دنبال عیب آنها بگردید.

مرغ عشق

انشاءالله اگه توی تخم گرفتن از مرغ عشقاتون موفق بودید جوجه ها ۱۸ روزه از تخم بیرون می آیند


مرغ عشق3

دست آموز کردن وآموزش صحبت کردن به مرغ عشق

دستی کردن و آموزش مرغ عشق هم مانند اغلب پرندگان است.شما در این امر فقط باید این نکته را در نظر داشته باشید که باید برای پرنده ای که آن را از کودکی از چرخه ی زندگی طبیعیش خارج کرده اید وقت کافی بگذارید و حوصله ی زیادی داشته باشید.به طور کلی هرچه برای پرنده وقت زیاد تری بگذارید بازده بیشتری میگیرید.

در کل مرغ عشق هم پرنده ی نسبتاً باهوشی است.او حتی می تواند صحبت کردن را هم بیاموزد.برای این کار شما می بایست یک جوجه را بعد از اینکه چند روزی از بیرون آمدن آن از تخم گذشته و به طور کلی به استقامت کافی رسید از پدر و مادر جدا کرده و خودتان بزرگ کنید.توجه داشته باشید که پرنده هرچه بیشتر در لانه مانده باشد استقامت بدنی بهتری پیدا کرده است و هرچه شما برای تعداد کمتری جوجه وقت بگذارید راندمان بیشتری را می گیرید.

بعد از اینکه شما جوجه را از پدر و مادر جدا کردید در 3-4 روز اول تا می توانید او را در دست بگیرید و او را با خود آشنا کنید.برای تغذیه هم می توانید دانه های مخصوص آن که با نام دان پلیت در بازار موجود اند تهیه کرده و بعد از اینکه آن را با آب خمیر کردید به جوجه بدهید.جوجه ی مرغ عشق را تا یک هفته اول در قفس نگذارید.

برای آموزش صحبت کردن هم بهترین موقع هنگام غذا دادن به جوجه است.امااین کار مختص زمان غذا خوردن نیست.در ضمن کلمات را یک نفر با یک تُن خاص و لهجه برای مرغ عشق تکرار کند.برای آموزش صحبت کردن به مرغ عشق فقط یک چیز را به خاطر داشته باشید:تکرار،تکرار و باز هم تکرار.که این هم همانطور که گفتم با داشتن حوصله ی زیاد ممکن است.

http://animals2006.blogfa.com/cat-4.aspx


تغذیه ی مناسب در مرغ عشق ها

خوراک اصلی

ارزن یعنی مهمترین خوراک مرغ عشق ، تنها در فصول معینی از سال در استرالیا وطن پرنده در دسترس می باشد . در هفته ها و ماههای دیگر پرنده از تخم خشک سایر گیاهان موجود تغذیه می نماید . این دانه ها مقدار کافی هیدرات کربن ، پروتئین ، چربی ، ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز را در اختیار پرنده قرار می دهند . مقدار ویتامین و املاح معدنی این دانه ها به زمان جمع آوری محصول و شرایط انبار و مدت انبار شدن وابسته است . به طور کلی می توان گفت دانه هائی که به طور صحیح انبار شده باشند ، کیفیت خود را از نظر محتوا تا یکسال حفظ می نمایند (البته کیفیت دانه ها به مرور زمان میرا می شود یعنی مرغوبیت خود را از دست می دهند ولی تا دوسال قابل استفاده خواهند بود ) .

دانه های سبز شونده

به محض آنکه به دانه های سبز شونده آب برسد ، فعل و انفعالی شیمیائی در آنها شروع می گردد . در اینحال ویتامین ها ، املاح معدنی و المانهای مفید دیگر تازه شده و دانه ارزش غذائی بیشتری به دست می آورد . مقدار کمی دانه را در کمی آب که تا میزان 2 سانتیمتر بالای دانه قرار گیرد ، قرار داده و آنها را 24 ساعت به حال خود گذارید . سپس دانه ها را داخل آبکشی بریزید تا آبشان به خوبی گرفته شود و بعد آنها را داخل سینی کوچک مسطحی پخش کنید . توسط نایلن آشپزخانه یا شیشه ای به مدت 24 تا 48 ساعت سینی را بپوشانید . پس از 24 ساعت می توان دانه ها را به عنوان خوراک رسیده و پس از 48 ساعت آنها را به عنوان خوراک سبز شونده در اختیار پرنده قرار دهید .

توجه : دانه های رسیده و سبز شده سریعا فاسد می شوند . این خوراک ارزشمند را صبحها در ظرف مخصوصی ریخته ولی نزدیک ظهر آنچه باقیمانده از قفس خارج کنید . با رعایت این امر پرنده ی شما خوراک فاسد نخورده و مریض نخواهد شد . رفته رفته مقدار غذای مورد نیاز مرغ عشق را تشخیص خواهید داد . بدین ترتیب خوراک ، اضافه نخواهد آمد .

میوه و سبزی

مرغ عشق شما بایستی روزانه مقدار کمی هم سبزی دریافت نماید . اما بایستی قبلا آنها را با آب ولرم شسته و آبشان را بگیرید . ضمنا از دادن سبزیجات مانده یا خشک شده به پرنده خودداری کنید . سبزیجات زیر را می توان در اختیار مرغ عشق قرار داد : تره ، کاهو ، اسفناج ، هویچ و برگ آن و مشابه آنها

هر نوع میوه ای که مرغ عشق به آن تمایل نشان دهد برایش مناسب است مشروط بر آنکه قبلا به خوبی شسته و خشک شود . ارائه مستقیم میوه از یخچال نا مناسب می باشد زیرا بایستی درجه حرارت محیط را داشته باشد . مرغ عشق به میوه های زیر علاقه ی خاص دارد : سیب ، گلابی ، توت فرنگی و انگور

توجه : سبزیجات و میوه هایی را که در بالا نام بردیم برای مرغ عشق ها ضروری هستند ، زیرا دانه به تنهایی تمام مواد مورد نیاز را نداشته و یا قسمتی از آنرا دارد . ضمنا خوراک مرغ عشق نیز بایستس مانند سایر جانوران متنوع باشد .

ویتامین های اضافه

دانه ها ، میوه ها و سبزیجات یاد شده تنها مقدار اندکی از ویتامین ها و املاح معدنی بدن پرنده را تامین می نمایند لذا توصیه می شود که علاوه بر خوراک های ویتامین دار از قطره های مولتی ویتامین و یا پودر حاوی ویتامین و املاح معدنی ( موجود در تمامی داروخانه های دامپزشکی ) استفاده کرد .

  • 100%