معرفی طوطی الکساندرین ، شاه طوطی :

 

 

 محل سکونت: جنوب شرقی آسیا، هند ، شرق افغانستان و غرب پاکستان . البته در ایران نیز به علت رها سازی و فرار از قفس با شرایط محیطی سازگار شده و اقدام به تولید مثل و تکثیر نموده است.

 

 

 مشخصات : طول بدن حدود 58 سانتیمتر و متوسط وزن بدن 260 گرم میباشد. بدن عموما به رنگ سبز میباشد. دم مخروطی و تقریبا نصف طول بدن را تشکیل میدهد. روی دم به رنگ سبز و آبی و زیر دم و بالها به رنگ زرد میباشد.  روی بالها و کدف لکه ای به رنگ قرمز دیده میشود. منقار بالا و پایین به رنگ قرمز و پا به رنگ خاکستری  است. گونه ها و پشت گردن خاکستری مایل به سبز میباشد.

 

 

 پرنده نر: پس از بلوغ (دو تا سه سال)حلقه ای  که در جلو به رنگ سیاه و در پشت به رنگ قرمز میباشد بر گردن پرنده نر ظاهر میشود.

 

 

 پرنده ماده : فاقد حلقه گردن میباشد.

 

 

 جوجه ها : شبیه به پرنده ماده میباشند ،با این تفاوت که طول دم در آنها کوتاه تر همچنین دامنه لکه قرمز سرشانه کوچکتر و جثه و سری کوچکتر نسبت به پرندگان بالغ دارند.همچنین رنگ چشم در آنها خاکستری و مایل به سیاه است.

 نگهداری : اگر از جوجگی نگهداری شوند بسیار به انسان وابسته شده و توانایی سخنگویی را نیز دارد.

بسیار پر انرژی و پر تحرک بوده و از بازی کردن با اسباب بازیهای چوبی لذت میبرند. همچنین بسیار به آب بازی و شسته شدن علاقه دارند . پس باید به طور منظم و هفتگی آنها را استحمام کرد.

 رژیم غذایی : نیاز به یک رژیم غذایی متنوع با مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و انواع دانه ها و مغزها دارند.

متوسط طول عمر در آنها 40 سال میباشد.

 

 

 تولید مثل :

 

2 تا 4 تخم گذاشته و 26 تا 28 روز روی آن میخوابند. نر و ماده هر دو وظیفه خوابیدن روی تخمها را بر عهده دارند .

 

جوجه ها پس از 6 هفته لانه را ترک می کنند.

 

 

پرورش و تکثیر این طوطیها کار چندان دشواری نیست ، پس از رسیدن به بلوغ و آمادگی جنسی با تهیه جفت و قفس و لانه مناسب میتوان آنها را تشویق به لانه سازی و تولید مثل نمود.

 

 

پرورش و تغذیه جوجه سرنگی طوطی :

در درجه اول باید به خاطر داشته باشید که جوجه ها را در دمای ثابت 27 تا 30 درجه سانتیگراد و به دور از باد و جریان هوا نگهداری کنید. جوجه ها را میتوانید روی خرده های کاغذ و یا خاک اره نگهداری کنید.به علت رقیق بودن مدفوع جوجه طوطی بهتر است روزانه پوشال و یا خاک اره زیر آنها تعویض شود.

برای پرورش جوجه ها به صورت دستی میتوان مغز تخمه را آرد و با آرد برنج یا نخود مخلوط کرد. سپس مقداری آب به آن اضافه کرده تا اینکه رقیق شود. برای تامین ویتامین چند قطره مولتی ویتامین کودک میتوان به آن اضافه کرد وآن را به کمک سرنگ یا قاشق به جوجه طوطی خوراند. همچنین میتوان میوه هایی مثل سیب یا هلو ... را رنده ریز کرده و با سرنگ یا قاشق به آنها داد.