ظاهر
در حقیقت هیچ راه مطمئنی برای اینکه بفهمیم یک مرغ عشق حامل تخم است وجود ندارد، مدت زمان بین شروع تخم سازی و پیدایش آن در یک پاراکیت کوتاه است. بین 30 تا 48 ساعت.
مرغ عشقی که حامل تخم است ممکن است ناحیه شکمش گرد تر به نظر برسد و شاید هم اینگونه نباشد. اما دیگر عوامل نیز ممکن است با عث این قضیه شوند. بر طبق نظر کیت کورنر در سایت wavian.com شما نمیتوانید بگویید که ماده حامل تخم است، زیرا که ماده متورم به نظر نمی رسد.
حالات و رفتار
از آنجایی که مرغ عشق ها تخم ها را به نوبت ( یکی یکی) می گذارند، ممکن است به جنب و جوش و حتی پرواز خود در حینی که تخم در بدنشان شکل میگیرد ادامه دهند.
تغییر حالات ممکن است اتفاق بیوفتد، اما گاه بسیار اندک است و شما باید دقت زیادی داشته باشید. اگر مرغ عشقتان دارای لانه برای تخم گذاری باشد، ممکن است بیشتر وقت خود را قبل از تخم گذاری در داخل آن بگذارند. بعضی از پرندگان دائم در حال تمیز کردن محوطه ی لانه و یا چیدن و جا به جا کردن مواد داخل لانه باشند . اگر برای پرنده ی خود لانه نگذارید، ممکن است محلی را برای لانه و تخم گذاری در نظر بگیرد، مثل کنجی از قفس، ظرف غذا، و یا کف قفس. او ممکن است از لانه خود در برابر هر گونه مزاحمتی حالت مدافعانه بگیرد.
هنگامی که پرنده نزدیک به تخم گذاری می شود، ممکن است رفتار هایی از خود نشان دهد، مثلا دائما خود و یا قفس را تمیز کند و مرتبا دور تا دور قفس بچرخد.
کیت کورنر به ما هشدار می دهد که اگر دیدید پرنده ی شما برای چندین ساعت زور میزند، پاراکیتتان ممکن است از عارضه ی مرگباری به نام تخم برگردان ( گیر کردن تخم) رنج ببرد. این امر بسیار مرگبار و جانی است و پرنده شما سریعا باید تحت آزمایش و درمان دامپزشک قرار گیرد.
تغییرات ظاهری
قبل از تخم گذاری پرنده شما ممکن است پر ریزی اش بیشتر شود و از پرها به عنوان موادی برای لانه سازی استفاده کند.
هنگامی که پرنده به تخم گذاری نزدیک تر میشود، درون بدنش فضای کمتری برای رد کردن مدفوع وجود دارد. شما متوجه خواهید شد که پرنده کمتر مدفوع می کند و هنگامی که این کار را انجام می دهد، مدفوعش بزرگ تر از معمول است. بر طبق شبکه ی Tailfeathers هر چقدر مدفوع بزرگتر باشد تخم به دهانه ی مجرا نزدیکتر شده است.( محلی که از آن دفع می شود.) اگر مدفوع ها برای روز های زیادی بزرگ هستند و به نظر می رسد که پرنده شما دارد زور میزند، ممکن است تخمش گیر کرده باشد و باید سریعا به دامپزشک مراجعه شود.
منبع:
Signs of Pregnancy in a Budgie | eHow

چگونه بفهمیم که یک پاراکیت حامله است؟
پاراکیت ها طوطی هستند و طوطی ها هم جزء پرندگانند. پرندگان اصطلاحا حامله نمی شوند و تولید مثل آنها از طریق تخم گذاری می باشد. حدودا 3 هفته طول می کشد که تخم به طور کامل در بدن شکل گیرد ؛ اما به این دوره حاملگی گفته نمی شود. آنها ظاهرشان در دوران تخم گذاری همانطور به نظر می رسد که در دیگر اوقات هستند. به عبارت دیگر اینگونه نیست که پرندگان در هنگامی که تخم در بدنشان است یک بطن ( ناحیه شکم) بزرگ داشته باشند تا نشان دهند که تخم ها در راه هستند. پوسته ی تخم درست قبل از زمانی که تخم میخواهد گذاشته شود شکل میگیرد ، پس یک ماده ی تخم گذار حالتی شبیه انسان را در ظاهر از خود نشان نمی دهد.
برندگان هنگام تخم گذاری شاداب تر ، محرک تر و بازیگوش تر میشوند نه بی حالتر و ساکت. اگر لانه ای برای تخم گذاری داشته باشند وقت بیشتری را در آن برای آماده سازی آن بخرج می دهند و نسبت به محیط حس حفاظت بیشتری دارند. اگر پرنده ی نر وجود داشته باشد شروع به غذا دادن به ماده می کند.
یک پاراکیت با شکم متورم نشان دهنده ی یک پرنده که آماده برای تخم گذاری است نمی باشد. ممکن است به خاطر رژیم غذایی ( معمولا پرندگانی که تنها از دانه ها تغذیه میکنند) باشد و یا وجود یک تومور.
تورم در ناحیه بطن و شکم همینطور ممکن است نشان دهنده ی تخم برگردان پرنده نیز باشد؛ که این امر در نزدیک دم پرنده، نردیک مقعد وجود داشته باشد. او مضطرب خواهد شد و حالاتی شبیه یبوست دارد و اردک وار و شبیه پنگوئن راه میرود. اگر پرنده شما دچار این عارضه شد او را سریع به دامپزشک برسانید زیرا که این امر بسیار کشنده و خطرناک است